De vele honden die ooit de Muur bewaakten, kregen na de val allemaal een nieuwe baas. Na enige jaren bleek dat de honden een beter geheugen hadden dan de mensen. In Berlijn is er zoveel veranderd dat niemand meer precies weet waar de Muur liep, maar de honden lopen nog precies hun bewakingsroute, langs een niet meer bestaande muur.Het grootste artefact van de twintigste eeuw is nog slechts te zien op film, en nergens meer voelbaar dan in Jürgen Böttchers documentaire Die Mauer. Hij filmde in 1989 en 1990 hoe de Berlijners met blote handen en kleine hamertjes, voor de grote sloopmachines uit, allemaal een klein stukje beton uit hun Muur wilden bikken als relikwie. Op persoonlijke en intieme wijze registreert Böttcher de alweer bijna ondenkbaar geworden emoties. De documentaire geeft tevens met archiefmateriaal een beeld van de geschiedenis van de Muur en de plek waarop die stond.