Hank, zijn oudere broer Jacob en hun vriend Lou wonen in een Amerikaans provincieplaatsje. Op een winterse dag ontdekken ze een neergestort vliegtuig in een afgelegen bos, met daarin een overleden piloot en een tas met vier miljoen dollar. Hank is een gerespecteerd burger in de kleine gemeenschap. Zijn ietwat simpele broer Jacob droomt ervan de boerderij van zijn overleden vader terug te kopen en in zijn oude staat te herstellen. De bierdrinkende Lou wil alleen maar zijn deel. Omringd door de alles bedekkende sneeuw spreken de drie mannen af om te wachten tot de lente, totdat het vliegtuig ontdekt is. Als het geld dan niet gemist wordt, zullen ze het verdelen. Binnen de kortste keren komt hun relatie echter onder zware druk te staan. Zo fluistert Hanks vrouw Sarah (Bridget Fonda), zojuist bevallen, haar man in dat hij het geld alleen moet houden en moet vluchten. Hank wordt verscheurd door loyaliteitsgevoelens jegens haar en zijn broer.In A Simple Plan geeft Sam Raimi een feilloos beeld van de valkuilen van de hebzucht. Hij laat zien hoe een reeks kleine overtredingen een verwoestend sneeuwbaleffect veroorzaakt en hoe burgerlijkheid het uiteindelijk verliest van eerlijkheid en respect. Met liefde en gevoel voor detail wordt het plattelandsleven en de mensen erin neergezet. De vertolking van Jacob door Billy Bob Thorntons verdient een speciale vermelding.