In 36 Fillette volgen we Lili, een intelligente en tegendraadse puber. Haar vakantie brengt ze door met haar ouders op een camping in de omgeving van Biarritz. Om aan de voor haar onverdraaglijke familiesfeer te ontsnappen, gaat ze veel uit. Zo ontmoet ze een man: de playboy Maurice, die achteloos zijn BMW door de badplaats stuurt. Waarschijnlijk is hij degene die haar versiert, maar zij wordt verliefd op hem, ofschoon ze hem er ook van verdenkt alleen maar met haar naar bed te willen. Dit wil ze wel, maar ze kan het niet. Haar houding tot Maurice wordt uiterst gecompliceerd. Ze achtervolgt hem, maakt hem verwijten, gaat naar hem toe om vervolgens weer te verdwijnen, wordt kwaad en geeft zich uiteindelijk toch aan hem over…Het verhaal van Lili is een verhaal van alle meisjes. Haar maagdelijkheid drukt op haar; ze ervaart het als een handicap waarvan ze zich zou willen bevrijden. Tegelijkertijd aarzelt ze, deinst ze terug voor de stap naar volwassenheid. Ze is vol ongeduld, maar het overgangsritueel brengt haar ook in verwarring.36 Fillette is het verhaal van een traject en van een test. Lili’s eigenzinnigheid ontroert; ze slaat van zich af uit angst geslagen te worden en ze pretendeert te weten wat ze wil, terwijl ze eigenlijk naar zichzelf op zoek is. (J.D.)