Een blinde man die van puzzelen houdt, vangt toevallig een raadselachtig gesprek op over een moord en roept de hulp in van een Amerikaanse journalist. De journalist is getuige van een moordpoging in een galerie. De moord wordt gemaskeerd door vier volgende moorden.Dit speelfilmdebuut van Dario Argento, die eerder filmcriticus en scenarioschrijver voor Sergio Leone was, was een groot publiek succes. Argento werkte de archetypen van de Italiaanse horror van Riccardo Freda en Mario Bava verder uit, maar voegde er ook van alles aan toe: een uitzinnig plot, een keiharde slotscène en diverse desoriënterende technieken die de kijker een nachtmerrie binnenvoeren die even lang duurt als de film. Vele imitators volgden, maar Argento blijft de beste. Enkele scènes werden geïnspireerd door Fritz Lang, andere door Alfred Hitchcock. Een dokter uit Turijn die dezelfde naam had als een personage in de film, stond erop dat deze gewijzigd werd. (SdC)