Lin Cheng-sheng introduceerde zijn film Murmur of Youth in de catalogus van het Quinzaine-programma van Cannes als volgt: ‘Vijf jaar geleden maakte ik een documentaire met dezelfde titel over een meisje, Mei-li, wat “mooi” betekent. Ik wilde haar puberteit vastleggen: hoe ze steeds weer verliefd werd en de fantasieën die ze daarover had – ze had bizarre ideeën over liefde en verlangen. (…) Misschien wordt u ouder en raakt de jeugd in het vergeetboek. Misschien heeft u het te druk met overleven en is er voor de jeugd nog slechts een sentimenteel hoekje in uw leven. Misschien zit je nu in je jeugd. Bid dat die niet wegglipt. Hier is mijn ode aan de jeugd.’Lin goot zijn ode in de vorm van een portret van twee meisjes uit verschillende milieus. Chen Mei-li komt uit een gegoede familie, maar krijgt weinig warmte van haar verbitterde vader en egocentrische moeder. De vader van Lin Mei-li daarentegen, een bouwvakker, wil zijn dochter de ontberingen besparen die hij in zijn leven heeft gekend. De beide Mei-li’s ontmoeten elkaar als ze een baantje krijgen als kassière bij een bioscoop. Hun gesprekken, aanvankelijk over familie, werk en school, worden allengs intiemer. Dit leidt onder andere tot een lang gesprek over menstruatie en een seksueel avontuurtje. Maar het hoofdthema van Lins film – in veel opzichten typisch Taiwanees – is het complexe geheel van familie, maatschappij en individu dat het noodlot lijkt te sturen.