In L’Eustaque, een havenwijk in het noorden van Marseille, gaat het leven zijn mediterrane gang. De mannen verdrijven de tijd met filosoferen, de vrouwen wisselen de voorhanden geheimen en roddels uit. Veel bijzondere dingen gebeuren er niet, maar nooit zit iemand om een paar woorden verlegen. Jeanette is een even strijdlustige als aimabele werkende moeder, die in haar eentje met haar karige loontje als supermarktcassière twee kinderen groot heeft weten te brengen, een tienerdochter en een half-Arabische zoontje. Als Jeanette de grote vriendelijke reus Marius ontmoet, de bewaker van een verlaten cementfabriek, en ze bovendien haar baantje verliest omdat ze haar baas een grote bek heeft gegeven, wordt haar leven ondersteboven gekeerd.Guédigian, die eerder faam maakte met het enigszins vergelijkbare A la vie, à la mort, schetst vervolgens op innemende wijze hoe Jeanette en Marius hun vermogen om te beminnen en gelukkig te zijn terugvinden. Hun onwaarschijnlijke verbintenis lijkt in eerste instantie soepel te verlopen, maar als Marius plotseling besluit zich weer terug te trekken in de eenzaamheid van de fabriek, moeten de buren van Jeanette eraan te pas komen om voor een happy end te zorgen. Marius et Jeanette wordt gedragen door de levendige dialogen en de charmante, aan Renoir herinnerende volledig uitgewerkte personages, zowel in de hoofd- als bijrollen.