De Franse kunstenaar Jean Hammett probeert te ontsnappen uit een klein, oud Amerikaans psychiatrisch ziekenhuis. Zijn zwijgzaamheid – maar daarin verschilt hij niet van de andere personages in de film – maakt het er niet duidelijker op waarom zijn ontsnappingspoging zo halfhartig is. Voor Monica Phillips (een rol van Godard-actrice Bérangère Allaux) is hij niettemin een – obsessief – symbool van vrijheid. Zijzelf is naar dit instituut overgeplaatst na een mislukte uitbraak uit een ander ziekenhuis. Jean raakt ondertussen bevriend met Roger Freeman, voormalig jazz-ster. Verder is er nog de priester David Sheppard, een getraumatiseerd oorlogsveteraan die denkt dat zijn verlossing, zijn paspoort naar het ‘normale’, bij de organiste Grace Patterson te vinden is.Inside/out is gedraaid in hard zwart-wit Cinemascope. Het bleke midwinterlicht in de lang aangehouden scènes benadrukken de benauwende atmosfeer. Tregenza is minder geïnteresseerd in personages en verhaal, dan in het beeld en de stilte in deze geobsedeerde, duistere, metaforische en modernistische film. Tregenza is in de Verenigde Staten in vele opzichten een echte independent die zelf de controle houdt over productie, vertoning en distributie. Jean-Luc Godard wilde zijn naam uiteindelijk niet aan de productie verbinden, maar is wel degelijk een verklaard bewonderaar van Tregenza’s werk. De centrale vraag in Inside/out, namelijk wat vrijheid uiteindelijk inhoudt, en wie er daarmee vrij is, zal daar niet vreemd aan zijn.