El día que me quieras is een meditatie op de laatste foto die ooit is gemaakt van Ernesto ‘Che’ Guevara, de foto waarop hij dood op een tafel ligt, omringd door zijn gevangennemers, in Bolivia in 1967. Het is geen politieke documentaire in de gebruikelijke zin van het woord. De film begeeft zich eerder op een grensgebied tussen evocatie en rechttoe-rechtaan reportage, en wil het een onderzoek zijn naar de dood en de kracht van de fotografie.Toen Che Guevara gevangengenomen en gedood werd, werd de foto ervan wereldwijd rondgezonden. Men zag het lijk in een kamer vol opgewekte militairen. De foto van Freddie Alborta is door de bekende kunsttheoreticus John Berger vergeleken met Andrea Mantegna’s Dode Christus en Rembrandt’s Anatomieles van dokter Tulp. De internationale perspublicatie op 10 oktober 1967 was het culminatiepunt van de legendarische speurtocht naar Guevara die meer dan twee jaar had geduurd.Leandro Katz: ‘Een paar jaar geleden besloot ik een print van de foto op te vragen bij een fotobureau, en een serie eigen foto’s hierop te baseren. Mijn benadering was die van een archaeoloog die historische overblijfselen zeeft om hun verborgen krachten boven tafel te krijgen. Gebruikmakend van close-up fotografie en filters om details in de foto op te lichten, heb ik het oorspronkelijke plaatje opnieuw gefotografeerd om vragen op te roepen met betrekking tot de formele en narratieve inhoud ervan, in een poging de onbepaalde krachten van fotografische en cinematografische representatie bloot te leggen.