Pallavi, een succesvol zangeres van klassieke Hindi-muziek, ziet met grote zorg het naderende einde van haar bejaarde moeder en lerares tegemoet. Deze Karuna Devi was een legendarische en – zoals in een fraaie scène duidelijk wordt – een veel betere zangeres dan haar dochter. Voordat haar moeder sterft, wordt haar dood wordt aangekondigd door de verschijning van een oude man en een klein arm meisje. Dan verliest Pallavi haar stem. Haar carrière raakt in het slop en ze verliest haar studenten. Pallavi wordt steeds verwarder en ten slotte kan ook haar begrijpende echtgenoot haar niet meer bereiken. Wanhopig gaat Pallavi op zoek naar het kleine meisje dat de dood van haar moeder aankondigde. Als ze haar vindt, ontmoet ze tevens de goeroe van haar moeder, Munir Baba. Via het meisje, Tara, dat in tegenstelling tot Pallavi wel een natuurlijk zangtalent heeft, zal Pallavi haar stem terugvinden.Dance of the Wind is een fraaie combinatie van westerse en Indiase cinema. Ondanks de voor veel Europeanen onbekende materie, is Khosa’s drama uitermate toegankelijk. De zoektocht naar het vinden van de eigen stem, uiteraard ook een metafoor voor de positie van de regisseur, is schitterend vormgegeven; de film maakt maximaal gebruik van de exotische setting.