Binnen het kleine en weerbarstige genre van de fake-documentaire is deze film een absolute klassieker. Hij heeft school gemaakt (zie o.a. McDonalds Hard Core Logo in dit programma) en de norm bepaald voor een eigen sub-genre, dat van de mock-rockumentary. Regisseur Reiner treedt zelf in de film op als documentarist Marty DiBergi die een televisiefilm maakt over zijn geliefde Engelse hardrock-groep This is Spinal Tap. Misschien onnodig om te zeggen, maar de door fans liefkozend als The Tap aangeduide groep heeft nooit bestaan – speciaal voor de film werd een legende in het leven geroepen. De namaakgroep kreeg een oeuvre (waarvoor o.a. Reiner zelf songs schreef), een verleden (inclusief ‘archief’materiaal van oude optredens) en uiteraard groupies. Het resultaat is een duidelijk met plezier en kennis van zaken gemaakte parodie op de popdocumentaire, waarin scherpe waarheden over de muziekindustrie worden aangesneden. (GjZ)