Martin et Léa toont het verloop van een moreel verval en vervolgens de verlossing als gevolg van de geboorte van een kind. De film is door meerdere recensenten vergeleken met Bressons Les dames du bois de Boulogne. En inderdaad staat de liefde van Martin en bordeelhoudster Lea in het teken van geld. Geld dat verderf zaait, corrumpeert en doodt, zelfs als Lea uiteindelijk haar gouden bestaan inruilt voor een leven met Martin. Maar welke vreemde weg hebben zij moeten afleggen om daar uiteindelijk te komen!De film heeft iets van een morele vertelling, maar toch gaat het om het lichamelijke: het gebaar, de stem, het zinnelijke, de seksualiteit en de zwangerschap. En er is meer dan de liefdesgeschiedenis van Martin en Lea. Er is een elders – Vietnam – dat aan het verhaal een andere dimensie geeft. (RP)