Le combat dans l'île
In zijn eerste lange speelfilm schetst Cavalier een vrouw die niet kan kiezen tussen haar fascistische echtgenoot en haar liberale minnaar. De regisseur geeft blijk van een levendige interesse voor het fenomeen ideologie. Door een dilemma op het scherm te brengen dat Frankrijk in die tijd intern verdeelde maar dat nog niet in de kunst tot uiting was gebracht, bewees hij over daadwerkelijke intellectuele moed te beschikken.Aan het verhaal van een driehoeksverhouding - zo vaak verfilmd in de jaren zestig - verbindt Cavalier het verhaal van een politieke aanslag. Toch is Le combat dans l'ile geen militant werk, maar een film die de overeenkomst tussen politieke ideeën en gedragingen in de liefde benadrukt. Met zijn gedurfde moraal is deze film een interessante schets van het verborgen gezicht van Frankrijk in het begin van de jaren zestig. (RP)