Institute Benjamenta is de eerste lange speelfilm van de tweelingbroers Stephen en Timothy Quay, na een door fijnproevers hooggewaardeerde reeks animatiefilms. Animatie speelt een ondergeschikte rol in hun verfilming van Robert Walsers Zwitserse roman Jakob von Gunten (1909), over de surrealistische gebeurtenissen in een opleidingsinstituut voor dienstknechten. De broers Quay brengen met groot geduld, veel liefde en een manisch oog voor detail objecten tot leven, waaronder in dit geval acteurs als Mark Rylance, Alice Krige, Fassbinderveteraan Gottfried John en de in Nederland wonende Daniel Smith (Die zweite Heimat). De Quays geven hun acteurs evenveel liefde en aandacht als de poppen in hun korte films – meer dan acteurs in menige traditionele speelfilm krijgen. Institute Benjamenta is een mijlpaal in de synthese van uiteenlopende filmgenres: animatie, speelfilm op literaire basis en experimentele film.