Als de vader van de vijftienjarige Florence door de Rhodesische politie wordt gearresteerd, haalt het geschokte meisje haar studieuze vriendinnetje Nyasha over om mee te gaan naar een guerrillakamp in Mozambique. Na een gevaarlijke reis door het door oorlog verscheurde land, wacht in het kamp een hard leven. De meisjes worden geconfronteerd met geweld, honger, verkrachting, zwangerschap en verlies van dierbaren. Het enige wat Florence, die in het kamp de naam Flame krijgt, nog heeft is de oorlog. Ze groeit uit tot een legendarische vrijheidsstrijdster. Jaren later, wanneer Rhodesië allang Zimbabwe heet, heeft Nyasha een goede baan in de stad, maar het huwelijk van Flame kent veel problemen. Het is tijd voor een nieuwe vrijheidsstrijd – die voor de onafhankelijkheid van de vrouw. De produktie van Flame werd geplaagd door protesten van de Vereniging van (mannelijke) Oorlogsveteranen, maar met veel doorzettingsvermogen slaagde Ingrid Sinclair erin om haar eerbetoon aan de vechtende vrouw van Zimbabwe te maken.