In een Afrikaanse stad hangt een groepje jongeren verveeld rond voor de bioscoop Cinema Africa, waar ze zichzelf regelmatig trakteren op een grote hoeveelheid Amerikaanse actiefilms. Ze hebben zelfs de namen aangenomen van hun filmhelden: Van Damme, Bruce Lee, Nikita, en hun leider heet Cinema. Op een dag doet een enthousiaste cineast zijn intrede, die met officiële steun van de regering probeert meer binnenlandse en Afrikaanse films te vertonen. Als blijkt dat hij nauwelijks steun ondervindt en dat de jongeren hem zelfs tegenwerken, wordt hij een soort burgerwacht voor de eigen filmcultuur. Aristotle’s Plot is een hybride satire geworden: deels normale speelfilm, deels overpeinzing over de (onmogelijke) staat van produktie en distributie van de Afrikaanse cinema. Volgens Cameron Bailey (Toronto Catalogus) zal de film zonder twijfel de meest besproken Afrikaanse film van het jaar worden.