Speelfilm met sterk documentaire elementen die verhaalt over de Mexicaanse revolutie, aan de hand van de ervaringen van de Amerikaanse verslaggever John Reed (beroemd door zijn ooggetuigenverslag van de Russische Revolutie, Tien dagen die de wereld deden wankelen). Leduc toont geen strijdtonelen maar discussies tussen de ‘intellectuele bourgeois Reed’ en de Mexicaanse revolutionairen. Reed voert een innerlijke strijd over zijn bijdrage aan de revolutie: hij voelt een drang tot meevechten maar wordt daarin belemmerd door zijn angst. De frustratie over zijn falen maakt dat er jeugdherinneringen komen bovendrijven. Leduc maakte de film buiten het bestel van de filmindustrie om, filmde in wind en zandstormen, en trok van stad naar dorp naar kamp – omstandigheden die veel overeenkomst vertonen met die waarin Reed destijds zijn verslagen schreef.