Gustave, een 26-jarige Kongolees, heeft voor zijn werk een jaar in Senegal doorgebracht. Bij zijn terugkeer hoort hij dat zijn nicht Sidonie is overleden. Hij snelt zich naar de wake, maar wat hij daar aantreft bevalt hem allerminst. Roddel en geheimzinnigheid domineren de sfeer. Gustave wil achter de mysterieuze waarheid komen van de dood van zijn jonge, knappe nicht, die een van de ‘bevrijde’ vrouwen van Brazzaville was. Moet hij de waarheid zoeken in hun jeugd, toen ze als kind onafscheidelijk waren, en toen Sidonie hem ooit redde van de verdrinkingsdood aan de Kongo-rivier? Ze hadden trouwplannen, maar Sidonie vertrok naar Europa om te studeren en Gustave ging architectuur studeren in Dakar. In zijn zoektocht komt Gustave in contact met Céline, een vriendin uit Gabon, en Alphonsine, Sidonie’s jonge zusje. Maar het gebeurde blijft geheimzinnig.