Grimmige komedie met een dramatisch slot. Sophie (sterrol van Sandrine Bonnaire) wordt als dienstmeisje aangenomen bij de familie Lelièvre, die een fraai maar afgelegen landhuis bewoont. Sophie draagt een geheim bij zich, waarvoor de arrogante en met zichzelf ingenomen Lelièvres geen oog hebben. Als Sophie in Jeanne (Isabelle Huppert, de andere sterrol), die in het postkantoortje in het dorp werkt, niet een goede vriendin zou hebben gevonden, zou haar leven hard en eenzaam zijn. De band tussen de jonge vrouwen wordt sterker en sterker, en uiteindelijk zo eng en allesoverheersend dat de jonge vrouwen zich voor hun omgeving beginnen af te sluiten. Ze hebben lak aan de kleinburgerlijke opvattingen van de dorpelingen, en Sophie ervaart de autoriteit van de Lelièvres niet langer als vanzelfsprekend.