In een buitenwijk van München probeert een groep jongeren de verveling te verdrijven. Marie (Hanna Schygulla) en Erich, Paul en Helga, Peter en Elisabeth, Rosy en Franz (Harry Baer) hebben zo hun relaties en verhoudingen met elkaar. De van frustraties en kleinburgerlijke clichés bol staande gemeenschap wordt opgeschrikt als Jorgos (een rol van Fassbinder zelf) in de wijk komt wonen. Hij huurt een kamer bij Elisabeth en geniet van de affecties van Marie. De jongemannen reageren echter met onverbloemde vreemdelingenhaat op deze ‘Katzelmacher’ (een Beierse scheldnaam voor een gastarbeider uit Zuid-Europa) en slaan de ‘Griek uit Griekenland’ in elkaar. Fassbinder had destijds met zijn 23 jaar al twaalf films geschreven en geregisseerd, waarvan sommige ontleend waren aan toneelstukken die hij met zijn ‘anti-theater’ creëerde. Zijn originele, bijzonder vrije en levenslustige aanpak, waarin hij werd bijgestaan door een vaste groep medewerkers, maakte hem tot de belangrijkste exponent van de zogenaamde ‘Neue Deutsche Welle’.