In het Esalen Institute in Californië vinden in de jaren zeventig groepstherapiesessies plaats, geleid door dokter William Schutz, tevens oprichter van het Instituut en auteur van de boeken Joy en Here Comes Everybody. Het idee – in die tijd meer revolutionair dan tegenwoordig – was dat mensen door groepstherapie hun spanningen en angsten kwijt kunnen raken door zichzelf en elkaar, onder begeleiding van een psycholoog, te confronteren met hun remmingen en spanningen. De heterogene groep van veertien mensen legt hun worstelingen met homoseksualiteit, hun echtelijke angsten en seksuele frustraties bloot. Regisseur Whitmore stelde de documentaire samen uit meer dan zestig uur film, in negen dagen tijd gedraaid; de montage nam dan ook acht maanden in beslag. Er werd gefilmd vanachter glazen wanden, opdat de groep niet gestoord werd door de aanwezigheid van de drie camera’s.