Al in zijn vroegste werk liet de Duitse regisseur Werner Schroeter zich inspireren door opera, en maakte hij enkele korte 8mm-films over prima donna Maria Callas. In deze film staat Maria Malibran in het middelpunt. Deze legendarische Spaans-Franse operazangeres, in 1836 op 28-jarige leeftijd gestorven, vormt het uitgangspunt voor een serie gestileerde tableaus die op verschillende niveaus variaties aanbrengt, onder meer in de vorm van muzikale frasen. De toeschouwer wordt in stukjes van verhalen gestort die plaatsvinden in een niet-bestaand land, waarin de personages geen duidelijke identiteit hebben en onderling inwisselbaar zijn. De film, een reflectie op de 19e-eeuwse genie- en divacultus, werd door de vorig jaar overleden Schroeter als zijn hoofdwerk beschouwd. Centraal staat het acteren, van onder anderen Magdalena Montezuma (vaste Schroeter-actrice), Candy Darling (uit de Warhol-stal) en Ingrid Caven. De film was te zien op de 5e Dokumenta in Kassel in de aan film gewijde sectie Filmschau: Anderes Kino.