Dead Man is een originele variant op het onverwoestbare genre van de western. De film behelst de reis van een zowel fysiek als mentaal jonge man, Bill Blake (Johnny Depp), naar onbekende gebieden. Hij reist naar de verste westgrenzen van Amerika, ergens in de tweede helft van de negentiende eeuw. Blake is verdwaald en ernstig gewond als hij een vreemde, uitgestoten native American ontmoet die ‘Nobody’ heet en die gelooft dat Blake eigenlijk de gelijknamige overleden Engelse dichter is. Het verhaal neemt Blake mee naar zowel komische als gewelddadige situaties, waarbij hij wordt geholpen door Nobody. Geheel tegen zijn aard in wordt Blake gedwongen een outlaw en moordenaar te worden; hij voelt de fysieke wereld langzaam maar zeker onder zijn voeten wegglippen.
Jim Jarmusch, een filmmaker van wie Rotterdam hiervoor alle films heeft vertoond, maakte met Dead Man zijn eerste ‘historische’ film. Het is een ware uitstalling geworden van goede en deels bekende filmacteurs. Jarmusch koos voor de western als vertrekpunt vanwege de open vorm ervan en het feit dat het genre onlosmakelijk met Amerika verbonden is. Zelf omschreef hij zijn film als “a black-and-white-psychedelic-micro-epic”.