Het prikkelende, provocerende en persoonlijke boekje dat Salman Rushdie schreef over vormde de aanleiding om naast de meest recente voorbeelden van dwarse verbeeldingskracht deze fantastische film te programmeren. Wat bijzonder maakte en nog steeds bijzonder maakt is dat Fleming een fantastische kinderwereld oproept met een feestelijke en vernuftige cinematografische trukendoos op een manier die ook voor volwassen kijkers plezierig en intrigerend is. De film heeft een dwarse ondertoon ! door Rushdie zo hooglijk gewaardeerd ! die aangeeft dat The great escape misschien niet in de eerste plaats een vlucht is uit de werkelijkheid alswel een ontsnapping. De werkelijkheid is niet beangstigend, maar dodelijk saai en ‘elders’ is het beter, in ieder geval avontuurlijker. Door zijn virtuositeit, de complexiteit van zijn fantastische wereld en de grote hoeveelheid geïnvesteerd talent ontstijgt zijn genre en wordt een bijzonder geval. Niet in de laatste plaats wordt de film vertoond omdat er dankzij de BFI Classic Film Collection een betoverend mooie kopie beschikbaar is.