Film over menselijk fanatisme, dat altijd blind en gevaarlijk is ! ongeacht de doelen die ermee nagestreefd worden. Het is herfst 1950, in een Tsjechisch dorp brengen mensen in het kader van de collectivisatie hun vee onder in een boerderij. Plotseling horen ze schoten en ontdekken even later een rijke boer die in zijn boerderij dood tussen zijn (eveneens) doodgeschoten koeien en paarden ligt. Zijn dochter, een mooie jonge non, is de enige overlevende. Tijdens de kerstdagen escaleren de in het dorp heersende tegenstellingen. De jonge non, die zichzelf als Christus’ bruid beschouwt, ontpopt zich als een voorvechtster van de oude orde en haalt zich daarmee het onbegrip en de woede op de hals van de communisten. Kachyna’s beelden in zijn van een ruwe, bijna grafische schoonheid. Alle personages, hoofdrolspelers èn figuranten, zijn met veel liefde en gevoel voor detail geschilderd, waarbij humor niet geschuwd wordt. In de tijd dat de film uitkwam, werd het realistische beeld dat Kachyna van de collectivisatie schetste hem niet in dank afgenomen ! het kwam niet bepaald overeen met het beeld van de jaren vijftig dat de regering graag gaf.