Raúl Ruiz is een meester in het oproepen van surrealistische droomwerelden en ook in deze film doet hij dat met verve. Hoofdpersoon Pierre is een man van middelbare leeftijd. Hij werkt als gids, maar tijdens een rondleiding door de stad vervalt hij in plots stilzwijgen. Zijn geheugen laat hem in de steek. Hij wordt naar zijn huis gebracht en treft daar de hem onbekende jongeman Antoine aan. Antoine vertelt hem dat ze een afspraak hadden en nodigt hem uit voor een diner in een restaurant. Pierre krijgt te horen over Léda, zijn geliefde, die zichzelf heeft opgehangen. Hij herinnert zich een ontmoeting met Léda uit de tijd dat hij huis-aan-huis verkoper van encyclopedieën was. Ruiz roept de herinnering als een zwart-wit film binnen de kleurenfilm op.