A Touch of Zen, dat na een jarenlang productieproces tot stand kwam, werd op aandringen van producent en distributeurs een uur ingekort, maar duurde bij zijn première in Cannes nog altijd drie uur. Met zijn prachtige lange shots, verbonden door een bijna onzichtbare montage, is het een hoogtepunt uit King Hu’s omvangrijke oeuvre.
In de veertiende eeuw, ten tijde van de Ming-dynastie, neemt de jonge Yang (Hsu Feng) haar intrek in een verlaten vesting. Ze raakt bevriend met de moeder van de jonge schrijver Ku. Op een avond nodigt ze Ku uit en brengt de nacht met hem door. ’s Ochtends worden ze opgeschrikt door een krijger die ze maar ternauwernood de baas blijven. Yang legt uit dat ze op de vlucht is voor de keizerlijke spionnen die haar vader hebben vermoord. Ze wacht het goede moment af om wraak te nemen. Dat lukt haar uiteindelijk met de hulp van boeddhistische priesters.