Een film als een droom. De ‘jongen van het maanlicht’ uit de titel is de dertienjarige Wang Qi Zan die na een ongeluk niet meer ontwaakt is uit een coma. Zijn ziel spookt echter nog zichtbaar tussen zijn familie rond. Een surrealistisch gegeven dat door Yu rustig en beheerst, maar met alle mogelijke middelen is uitgewerkt. Zo schrok hij er niet voor terug een getekend figuur aan de belevingswereld van de jongen toe te voegen.Vanuit dit bijzondere perspectief toont Yu ons een onthullende blik op een schijnbaar gelukkig en harmonieus gezin. De achttienjarige dochter Caroline Lu is een getalenteerde muziekstudente, maar raakt door een relatie met een leraar en drugsgebruik in een diepe crisis. Haar oudere zus Ni Shu Jun is een te fanatieke gelovige geworden. De moeder offert zich volledig op aan de verzorging van het vegeterende lichaam van Wang en de vader is gevlucht in zijn werk.De film beweegt zich net zo gemakkelijk tussen dood en leven als door de tijd heen: van het moment van Wangs ongeluk in 1965 naar de huidige tijd en weer terug.Moonlight boy neemt binnen de filmproduktie van Taiwan een bijzondere positie in, zowel door zijn eigenzinnige vorm als door het feit dat de film onafhankelijk en met een minimaal budget is geproduceerd.