Via een reeks gesprekken met familieleden en vrienden en vele goed gekozen filmfragmenten wordt een compleet beeld opgeroepen van de grote Franse Nouvelle Vague regisseur François Truffaut. De makers ‘lezen’ de speelfilms van Truffaut op een psychologische en autobiografische manier; feiten uit het leven van de maker worden gekoppeld aan de fictie in de films. Op deze manier worden nieuwe feiten die de film weet te onthullen (zoals Truffaut’s speurtocht met behulp van een privé-detective naar zijn biologische vader) geplaatst in een kader dat de filmmaker zelf al had gemaakt.De makers streefden ernaar met hun film een soort beeldend¬essay te vervaardigen over de auteur Truffaut. Ze gingen ervan uit dat de films weliswaar bekend waren, maar dat er nog te weinig inzicht bestond in de persoonlijkheid van de maker.Co-regisseur Serge Toubiana verzorgt tijdens het festival de Serge Daney Lezing (zie elders in de catalogus).