Andreas groeit in de Tweede Wereldoorlog op als lid van de Duits sprekende minderheid in Noord-Italië. Na de oorlog verhuist hij met zijn familie naar Oostenrijk. Afkomstig uit een arme boerenfamilie krijgt hij de kans een opleiding aan een streng internaat in Zwitserland te volgen. De intelligente Andreas hongert naar kennis, maar ontdekt al spoedig dat de religieuze leraren hem bepaalde kennis onthouden.Das Glück beim Händewaschen is gebaseerd op het gelijknamige autobiografische boek van Joseph Zoderer, die meeschreef aan het scenario. De film werd na de televisieuitzending vertoond op diverse festivals en Masten won er in 1983 in Saarbrücken de Max Ophüls Prijs voor debuterende filmmakers mee.