Vlak na de Eerste Wereldoorlog trekken oorlogsveteranen zorgeloos door het platteland als bedelaars, zwervers en muzikanten. Twee van hen, de klarinettist Hejges en de theoloog Krujbel proberen een nieuw thuis te vinden, maar blijven desondanks rondtrekken. Hejges wordt verliefd op de jonge weduwe Paula, die om aanspraak verlegen zit omdat haar knecht niet kan praten. Ze bezoeken samen een jaarmarkt. Eerder al is zijn klarinet gestolen en op de jaarmarkt wordt zij van haar geld beroofd.Lalie polné is in Tsjechoslowakije twintig jaar verboden geweest omdat de autoriteiten er een ode aan het niets doen in zagen en dat strookte niet helemaal met de communistische leer.