Ya mahalabia ya is een gecompliceerde satirische komedie, met politieke ondertonen, over filmmaken ten tijde van de Engelse overheersing onder stroman Koning Farouk. Een film in een film. Alles wordt op de hak genomen, ook de Egyptische stijl van filmen in de jaren vijftig.In de film die we gemaakt zien worden smeedt een nachtclubeigenares een complot om de koning uit de weg te ruimen en Engelsen te vermoorden. Bendeleden veinzen haar opdrachten uit te voeren maar bedonderen haar. Als ze erachter komt, laat zij hen arresteren en door een bevriende generaal de oorlog van 1948 insturen, die overigens moeiteloos ‘vervangen’ kan worden door de zesdaagse oorlog van 1967. De mannen moeten tegen Israëli’s en Engelsen vechten met inferieure wapens.Het maken van deze film die eigenlijk gaat over de volksopstand voorafgaand aan de revolutie van 1952 wordt voortdurend verstoord door bureaucraten die om vergunningen vragen en smeergelden eisen. Mahalabia, uit de titel, betekent letterlijk ‘gemakkelijk te bereiden gerecht’, maar het betekent ook ‘een mooie vrouw’ en ook ‘een toestand van verwarring en tegenstrijdigheid’ +!+ dit laatste om aan te geven dat de gebeurtenissen in de film in ruimte en tijd (de jarig veertig en het heden) heen en weer schuiven.Sherif Arafa is een aanstormend talent. Zijn film Playing with adults was het kassucces van Egypte in 1991. Ya mahalabia ya kreeg de publieksprijs op het Filmfestival van Marokko in maart 1992. Terrorism and kebab, ook in Rotterdam te zien, was het grote succes in 1992. De bijzonder mooie actrice die de hoofdrol speelt, Laila Eloui, heeft de film tevens geproduceerd.