Een film over de films waarin de gewoonten en gebruiken van de traditionele Emmentaler boeren, bergbewoners en de bewoners van Zürich centraal staan. Giger beperkte zich tot de jaren vijftig en het werk van twee filmmakers: Franz Schnyder en Kurt Früh, twee Duitstalige regisseurs die in hun werk de traditie van de zeer rijke filmproduktie uit de oorlogsjaren voortzetten. In de films van Früh wordt met een neorealistische toonzetting de existentie van de stedeling geschilderd, terwijl in het werk van Schnyder op een smeuïge manier de gewoonten en ideeën van de agrarische bevolking wordt verbeeld.