Aan niet minder dan drieënveertig verschillende tekenfilms werden fragmenten ontleend voor deze wervelende compilatie. Alchemia is bevrijd van de spelregels van het verhaalvertellen en bevat een explosie van het grafische vernuft en de vitaliteit van de tekenfilm. De fragmenten zijn van alle tijden, genres en stijlen en in Alchemia als een tekenfilmvuurwerk samengebracht; ritmen, vormen en kleuren vloeien in elkaar over, afzonderlijke onderdelen worden opgelost in een alchemistische reactie, die ze omvormt tot een nieuwe eenheid.