Theory of achievement
‘Young, middle-class, white, college-educated, unskilled, broke.’ Met deze woorden karakteriseren de mensen zichzelf die in deze korte film de hoofdrol spelen. Ze kunnen niet in het dure Manhattan wonen maar moeten het met Brooklyn doen. Verslaafd aan theorie maar onbekend met de praktijk, zo begeven de goedbedoelende stadse zwervers en zwendelaars zich in de wereld. Ze vragen zich af waarom de zinnen die ze voordragen niet opgaan voor datgene wat ze ervaren. Zo zegt één van hen: ‘To know we can die is to be dead already… I read that in a book somewhere’. Kan er überhaupt sprake zijn van een ’theory of achievement’?Hartley schreef en verfilmde deze zeventien minuten durende film in één week, terwijl hij op zoek was naar een appartement. Veel van zijn vrienden die in de film acte de présence geven wonen daadwerkelijk in Brooklyn. Theory of achievement, de favoriete film van de cineast zelf, is voor een belangrijk deel een parodie op (of een hommage aan) het werk van Jean-Luc Godard, met name diens Prénom Carmen lijkt geïmiteerd, of gepersifleerd. Er is zelfs een personage in de film die Godard speelt, compleet met gemompel en sigaar.