Schmids bijdrage is opgebouwd uit soms zeer oude amateurfilms, vaak toeristische familiefilms over wintersportvakanties (die toen overigens nog niet genoemd werden) van de gegoede burgerij. Les amateurs geeft een authentieke blik op het leven in de belle époque (de tijd die vooraf ging aan de door Thomas Koerfer in diens bijdrage behandelde crisisjaren).De amateurfilms zijn ongekunsteld en zichtbaar met verwondering en schik gemaakt. En er wordt met plezier geposeerd; de mensen weten dat ze worden gefilmd en draaien daarvoor bijvoorbeeld een extra gewaagde pirouette op het ijs. Film is nog nieuw en met verbazing en enthousiasme worden de mogelijkheden van het wonderlijke medium van de moderne tijd ontdekt. Schmid toont een verleidelijke wereld die nog in wonderen en onschuld gelooft.