Hijo del Rio vertelt het verhaal van Juan, een zeventienjarige Charote-indiaan, die probeert te overleven in de harde miljoenenstad Buenos Aires. Juan, die eigenlijk visser is zoals alle leden van zijn stam, heeft zijn reservaat moeten verlaten omdat hij zich verzette tegen de uitbuiting van de groothandelaren in vis. In beheerst gefilmde naturalistische beelden schetst Cappellari een gevoelig en indringend portret van het huidige Argentinië.De film opent met idyllische beelden van jonge indianen die in de rivier met schepnetten vis vangen; beelden die in sterk contrast staan met de andere locaties, in het verpauperde Buenos Aires.Vlak voor zijn vertrek krijgt Juan van zijn moeder een foto waarop zijzelf staat afgebeeld, samen met een blanke man, en waarop ze een adres in Buenos Aires schrijft. Ze zwijgt over het hoe en waarom van deze foto. Op zijn tocht richting Buenos Aires ontmoet Juan de sympathieke zwerver Rana en ze besluiten gezamenlijk hun geluk te beproeven in de grote stad. Maar hun situatie in Buenos Aires lijkt al snel uitzichtloos. Ze doen veel moeite om aan werk te komen, maar afgezien van een enkel tijdelijk baantje vinden ze niets. In de sloppenwijk mogen ze van de weduwe Ramona een soort schuurtje huren, zodat ze een dak boven hun hoofd hebben. Om in hun levensonderhoud te voorzien raken ze steeds meer gedwongen aansluiting te zoeken bij het criminele milieu. Ze raken betrokken bij een bende die in opdracht van corrupte politici huizen plundert. Dan gaat Juan op zoek naar het geheim van de foto. Hij komt terecht bij zijn oom Cuchara en hoort dat zijn vader, die hij nooit heeft gekend, vertrokken is naar Europa.De Argentijnse speelfilm Hijo del Rio is gemaakt binnen het kader van Das Kleine Fernsehspiel, de onvolprezen vrijplaats op de Duitse televisie voor cineasten.