Een absurdistische en melancholische road-movie in het troosteloze landschap van de Italiaanse Povlakte. Alta Marea is een Europese film, maar niet in de gebruikelijke, meest ongunstige betekenis van dat begrip. Het is een kleine internationale produktie waarin onder andere de filmacademies van Berlijn en Rome samenwerkten. Op het niveau van de inhoud vindt er een confrontatie plaats tussen de internationaal georiënteerde (pop)cultuur van een groepje jongeren en de lokale cultuur in de Povlakte. Alta Marea maakt optimaal gebruik van de locatie; de omgeving speelt een minstens even grote hoofdrol als de personages.Centraal staat een groepje van vijf jongeren, op weg in een auto. Het doel is niet zo duidelijk, maar de stemming is goed. Gangmaker van het gezelschap is de anarchistische levensgenieter Smilzo. De stemming van de film slaat dramatisch om nadat Smilzo na een confrontatie met een uitsmijter van een discotheek, doodgeslagen blijkt te zijn. De discotheekbeheerders schuiven de schuld in de schoenen van zijn vrienden die in paniek met het lijk wegvluchten. Dan begint een angstige en absurde tocht door een steeds vreemder en vijandiger landschap. Door hun paniek en onbeholpenheid slagen ze er niet in om zich van het lijk te ontdoen. Iedere volgende stap lijkt hen verder in de problemen te brengen. Deontmoetingen onderweg nemen steeds merkwaardiger vormen aan. Er lijkt geen uitweg meer denkbaar.Dat regisseur Lucian Segura een muzikale achtergrond heeft, is in de film goed te horen op de ingenieuze soundtrack, waarin de muziek van de jongeren en de traditionele muziek van de Povlakte zijn vervlochten.