Voordat de films van de Vijfde Generatie het sjabloon bepaalden voor politiek geëngageerde melodrama’s over plattelandsvrouwen die zuchtten onder het patriarchaat, hadden films als deze de relatief grote thematische vrijheid om onbekende dimensies van het genre te verkennen. In feite is de film van Yan Xueshu een drama over partnerruil, hoewel hij qua structuur meer tegen de komedie aanleunt. Twee slecht bij elkaar passende echtparen scharrelen hun kostje bijeen in de straatarme provincie Shaanxi. De wellustige, energieke Guilan zit opgescheept met een vrij passieve en wellicht impotente echtgenoot, Huihui. En de gevoelige, traditioneel ingestelde Qiurong is net gescheiden van haar man, Hehe, wiens pogingen geld te vergaren tot schulden hebben geleid en hen nog armer maakten dan ze al waren. De film deelt plaagstootjes uit door te suggereren dat elke vrouw de juiste partner zal vinden, terwijl de personages praktische oplossingen zoeken die aansluiten bij hun economische en erotische aspiraties. Yan maakt voor zijn vloeiende filmtaal gebruik van gelaagde beelden, beheerste lange shots, een meesterlijke kadrering en extreme belichting. Door op gewaagde wijze de nieuwe kapitalistische energie te erotiseren die naar beneden borrelt van hogerhand, geeft de film sociale verandering een menselijke en fysieke maat, met een rabelaisiaans elan dat concrete, begerige lichamen een centrale rol toekent in een verjongd, menselijk sociaal-realisme. (SK)