Animatie, verbeelding en werkelijkheid spannen samen in deze betoverende speurtocht naar de ziel van de Frans-Canadese provincie Quebec.
In 1913 staat de wereld op het punt ingrijpend te veranderen. Nog even en miljoenen mannen lopen zingend richting het slagveld. Op dat moment van koortsachtige verwachting zwerft de Letse Peter, die consequent beweert Hans te heten, door Europa. Beginnend als een eenvoudige portier in Riga raakt hij verstrikt in de revolutionaire plannen van communisten, anarchisten, proto-fascisten en nationalisten. Zijn zwerftocht door Europa voert hem onder meer naar de Zwitserse Lebensreform-gemeenschap op Monte Verità en keizerlijk Wenen. Hij wordt beschoten en gedwongen tot moord, beleeft een romance met de spion Mata Hari en ondergaat psychoanalyse bij Sigmund Freud.
The Year Before the War is een historische thriller met een surrealistische twist. Met speelse verwijzingen naar historische sleutelfiguren en zowel Russische als Duitse filmgeschiedenis omarmt regisseur Simanis de erudiete hyperbool. Het resultaat is een sfeervolle analyse van een nog altijd hoogst relevant tijdperk waarin nieuwe, utopische ideeën de 20ste eeuw aankondigden.