Tange Sazen and the Pot Worth a Million Ryo
Waar het gaat om het erfgoed van de Japanse cinema, was Kioto altijd al de hoofdstad. In de jaren dertig hervormde een groep regisseurs deze cinema langs humanistisch-progressieve lijnen – ideeën en een esthetiek die nog altijd worden toegepast. De meest bewonderde figuur onder hen is Yamanaka Sadao, die als geen andere auteur uit zijn tijd wist hoe je melodrama moest vermengen met ironie, actie en reflectie.
Van zijn bewaard gebleven films is Tange Sazen and the Pot Worth a Million Ryo de meest humoristische, dankzij een bijzonder ontspannen, wijze en levensmoede interpretatie van Tange Sazen, de eenarmige, eenogige samoerai zonder meester, een icoon in de Japanse populaire fictie. In dit geval wordt hij meegesleurd in het gevecht om een pot met een verborgen schatkaart. Velen wagen er hun leven voor en worden rijk – aan uiteengespatte illusies.
Voorheen onbekende scènes uit dit meesterwerk zijn onlangs gevonden in het Toy Film Museum in Kioto, en daardoor hebben we nu de meest complete versie van deze film.