“Ik krijg geen lucht”, herhaalt Talib Ben Hassi een paar keer in het openingsshot van deze bloedstollende Deense thriller. Hoe het tot dat punt kwam, krijgen we niet te zien. Wat telt is de conclusie: de negentienjarige jongen overleeft zijn arrestatie niet, en daar gaat gedonder van komen.
Shorta (de titel is Arabisch voor ‘politie’) volgt twee agenten gedurende de licht ontvlambare dag die daarop volgt. Tegen hun bevelen in bevinden de bruuske, racistische oudgediende Andersen en zijn progressiever ingestelde collega Høyer zich in de (fictieve maar o zo levensechte) probleemwijk Svalegården. Als de snelkookpan tot ontploffing komt, staat hen nog maar één ding te doen: wegwezen, liefst mét hun arrestant. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Regisseurs Anders Ølholm en Frederik Louis Hviid, die beiden hun speelfilmdebuut maken, voeren trefzeker de spanning op, terwijl ze ook steeds meer grijstinten in hun hoofdpersonages kleuren.