Een wrang-komische verbeelding van hedendaags solipsisme. Het ontbreekt de Australische midden-twintigers Ray en Alice aan weinig in het leven, en misschien is dat hun grootste probleem. Of het nu gaat om vriendschap of liefde, vrije tijd of werk, nergens lijkt er voor hen werkelijk iets op het spel te staan. Nadat ze hun diffuse ambities stilzwijgend hebben begraven, resten nog slechts halfhartige pogingen met dito resultaat.
In de losse vignetten waaruit deze film is opgebouwd, levert dat een reeks van hoogst ongemakkelijke situaties op. Geïsoleerd in een overspannen zelfbewustzijn, lukt het de protagonisten tijdens een kampeertripje in de natuur niet om een connectie met elkaar of hun omgeving tot stand te brengen. Bij het bespreken van een bruiloftsvideo voor de dochter van een rijke kunstverzamelaar belandt Ray in onzinnige misverstanden waaruit al snel geen uitweg meer mogelijk lijkt.
Regisseur, scenarist en editor James Vaughan doorspekt zijn verkenning van de cultuur van welgestelde jongvolwassenen met de ironie van de millennial. Opvallend gekadreerde shots en een tegendraadse score zetten de toon voor een aaneenschakeling van interacties in het overgangsgebied tussen alledaagsheid en absurditeit. Stuurloos manoeuvrerend door een weerspannige realiteit, klampen zijn personages zich vast aan pogingen het leven te ensceneren naar de voorbeelden die social media te bieden hebben. Friends and Strangers laat zien wat daar normaal gesproken buiten beeld blijft.