Blutsauger
Een leesclubje discussieert over Marx: is de kapitalist een vampierachtig wezen dat arbeidersbloed zuigt om een surplus-waarde te creëren?
Het is 1928, een landgoed aan de Duitse Oostzee. De uit Rusland gevluchte acteur Ljovosjka doet zich voor als baron Koberski. Octavia, de dochter van een industrieel, ontmaskert hem al snel. In afwachting van een uitreisvisum naar Amerika − Ljovosjka wil naar Hollywood − mag hij blijven logeren. In de tussentijd maken ze een vampierfilm, met een Aziaat als vampier en Octavia als zijn slachtoffer. Maar wie zijn de werkelijke vampiers/uitbuiters?
Hoewel de speelse, politieke vampierkomedie Blutsauger zich afspeelt in augustus 1928 zit hij vol geestige anachronismen: een blikje cola, kitesurfers en een moderne motor. Naast Marx verwijst regisseur Julian Radlmaier naar Eisenstein (“ik werk liever met Vertov”, zegt een collega van Ljovosjka) en de Russische Revolutie. Dat die revolutie tot uitwassen leidde, betekent volgens een personage niet dat we het niet opnieuw kunnen proberen.