Archipel
Animatie, verbeelding en werkelijkheid spannen samen in deze betoverende speurtocht naar de ziel van de Frans-Canadese provincie Quebec.
“Volg me en ik laat je alles zien”, zegt een vrouwenstem. Ze doelt op de Saint Lawrence-rivier en de duizend eilanden – werkelijk en gedroomd. “Ik ben een eigenzinnige gids”, waarschuwt ze de man die haar tegenhanger is. Met hun dialoog op voice-over groeit Archipel uit tot een semifictieve tocht door de geboortestreek van filmmaker Félix Dufour-Laperrière: Quebec, gevangen in een samengaan van verrassend creatieve animatie in een breed scala aan technieken met een deels verzonnen documentaire.