Jonge arts Maryam (debutant Mila Al Zahrani) verbaast vriend en vijand door zich verkiesbaar te stellen als gemeenteraadslid in Saoedi-Arabië. Met Wadjda werd Haifaa Al Mansour de eerste regisseur die een volledig in het Koninkrijk gedraaide film maakte. Na twee Amerikaanse titels (Mary Shelley en Nappily Ever After) keerde ze terug naar Saoedi-Arabië voor een verhaal over vrouwen die daar door het glazen plafond proberen te breken. Maryam vraagt slechts dat de modderweg voor haar lokale ziekenhuis wordt geasfalteerd, maar niemand neemt de bescheiden politieke missies van deze professionele en ambitieuze vrouw serieus.
Al Mansour maakt een gelaagd familiedrama van Maryams politiek missie. Ze schetst op liefdevolle wijze hoe de nieuwe kandidaat bijstand krijgt van haar zussen, maar laat ook zien hoe Maryams vader, een muzikant, zich zorgen maakt over haar progressieve waarden. Tijdens een tournee met zijn band langs meer conservatieve oorden, beseft hij dat Maryams missie er een is van creatieve openheid en vrijheid van meningsuiting.