The Master and His Pupil
Registratie van een masterclass die de befaamde Russische dirigent Valeri Gergiev gaf aan drie beginnende collega's, opgenomen in september 2002 tijdens het Gergiev-festival in Rotterdam. In de Doelen leidt Gergiev zijn leerlingen precies zoals zijn orkest: met passie, humor en onbetwiste autoriteit. Ook zijn kalmte werkt aanstekelijk: zowel op de leerlingen als op de kijker. Waar zijn studenten ijverig met hun baton zwaaien, heeft de wereldberoemde dirigent genoeg aan een klein handgebaar om het gehele orkest en de temperamentvolle muziek naar een hoger plan te tillen.
Regisseur Sonia Herman Dolz gebruikt weinig materiaal om haar boodschap over te brengen. Met drie camera's legt zij de gehele masterclass vast en dankzij de strategische standpunten vanaf het podium trekt ze de kijker mee in het werk van de meester én zijn pupillen. De meeslepende dramatiek van het leerproces wordt ondersteund door de muziek van de uitgevoerde stukken en de speciaal geschreven score van Paul M. van Brugge.