The Long Road
Als het gaat om vrouwelijke filmmakers is Denemarken waarschijnlijk een uitzondering: een land waar vrouwen van meet af aan een bescheiden, maar continue positie als regisseur in de filmindustrie konden hebben. Zouden we dus kunnen zeggen dat de strijd die Mette Knudsen en anderen eind jaren zestig, begin jaren zeventig voerden ook van een andere aard was? Wat betekent progressief, en wat is feminisme in deze Deense context?
Met The Long Road maakt Knudsen een reis door de geschiedenis van vrouwenbewegingen, werpt een nieuwe blik op de erfenis van de suffragettes, van de tweede feministische golf en tuurt in de toekomst van het feminisme – allemaal in een stijl die speels, fantasierijk, vragend, inventief en indringend is. De film belichaamt de beloften en ondergang van het feministische ontwaken op dezelfde manier als haar klassieke Take It Like a Man, Madam! (1975), dat ze samen maakte met haar zusters van het Rode Vouwen Collectief, Elisabeth Rygård & Li Vilstrup.