One Day in the Life of Noah Piugattuk
In het Arctische gebied krijgen Inuit-jagers in 1961 bezoek van The Boss, een Canadese ambtenaar die suiker en koekjes meebrengt. De oudste van de jagers, Noah Piugattuk, krijgt via een tolk te horen wat diens echte boodschap is: de Canadese wet dwingt iedere Inuit om in een nederzetting te wonen om een toelage voor de kinderen te kunnen krijgen. In een pijnlijke dialoog tussen de twee maakt The Boss duidelijk dat ze hun nomadenleven op moeten geven om naar het prefabdorp Igloolik te verhuizen.
Het filmmakerscollectief Isuma, zelf Inuit afkomstig uit Igloolik, schoot deze krachtige film op de eindeloze sneeuwvlaktes van Baffineiland, vanuit het perspectief van de Inuit, om zo hun eigen geschiedenis vorm te geven. De familie van regisseur Kunuk (Atanarjuat, the Fast Runner) maakte destijds deel uit van het Piugattuks kamp. Beider levensverhaal is dat van Canada's Inuit in de twintigste eeuw, die hun autonomie op moesten geven. Ze hebben nu een eigen, beeldende manier gevonden om dit verhaal aan de wereld te vertellen.