In een wereld waarin steden belangrijker worden dan landen, zouden de havensteden Rotterdam, Liverpool, Marseille en Napels een ‘stedenbende’ kunnen vormen. Ze zijn alle vier volks, multicultureel en internationaal georiënteerd, grotendeels gevormd door negentiende-eeuwse en modernistische sloopdrift en planologie. Ze herkennen elkaar ook in het clichématige Calimero-gevoel en zijn vaak 'aanvoerders van net de verkeerde lijstjes'. Ze ondergaan momenteel een internationale herwaardering inclusief oprukkende gentrificatie. Hun gedeelde eigenschappen kunnen de basis zijn om een grootsteedse gang te vormen die de wereld het hoofd biedt. Die misschien zelfs laat zien hoe het ook kan.
Na zijn toekomstvisie Rotterdam 2040 presenteert Gyz La Rivière in New Neapolis zijn thuisstad en haar counterparts als de voorhoede van een nieuw en sexy Europa. Zijn filmische manifest, opgebouwd uit ritmisch gemonteerde archiefbeelden, graaft in heden en verleden van de vier steden en legt ontelbare dwarsverbanden bloot. Hij wil hiermee een positief geluid afgeven, tegengif voor hol populisme, met oog voor de individuele bewoner die de stad maakt tot wat ze is.