Het was gewoon een spelletje. Acteren. Tijdens een feestje worden Matthias en Maxime geronseld om te acteren in de korte artfilm van het jongere zusje van een andere vriend – een vingeroefening voor de filmschool. Pas als ze hebben toegestemd, blijkt er een addertje onder het gras: de twee moeten zoenen.
Voor allebei deze laat-twintigers, toch al zoekend naar hun plek in de wereld, haalt dit spel onverwachte en serieuze gevoelens boven, waar ze zich geen raad mee weten. Matthias twijfelt over zijn gekozen pad, serieuze baan en stabiele relatie, terwijl Maxime (gespeeld door regisseur Xavier Dolan zelf) zich stort op zijn aanstaande vertrek naar Australië, de geijkte uitvlucht voor hen die zichzelf willen vinden.
Net na zijn dertigste verjaardag leverde Dolan met Matthias et Maxime alweer zijn achtste speelfilm af. De "kroonprins van Cannes" leek even uit de gratie na enkele minder goed ontvangen films, maar revancheert zich overtuigend met dit portret van de twintigersvriendschap en het dertigersdilemma.